29. Droom je dromen waar!

Als er iemand in het verkeer verongelukt onderzoekt de politie altijd wie er verantwoordelijk voor was dat het mis ging. Er moet verklaard worden waarom deze slachtoffers konden vallen en wie daarbij de fout in is gegaan. Vaak is de verklaring een te hoog alcoholpromillage. Wanneer dit feit bij je geconstateerd wordt ben je zuur, want aan de strafrechtelijke gevolgen zal je niet meer ontkomen. En terecht.

Maar Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat slaapgebrek weliswaar geen dronkenschap oplevert maar wel degelijk andere effecten vertoont die we ook bij dronkenschap tegenkomen. Denk daarbij aan vertraagd reactievermogen, verlaagde alertheid en minder zicht (je kijkt wel maar je ziet niet). In een TED-talk vertelt Wendy Troxel dat als je in een nacht vijf uur of minder aan slaap krijgt je brein reageert alsof je alcoholpromillage boven het wettelijk toegestane niveau ligt, ’s morgens vroeg op je nuchtere maag en, uiteraard, zonder alcohol genuttigd te hebben!

Helaas is deze mentale staat niet alleen de praktijk voor veel vrouwen die productief en efficient zijn in het hogere beroepssegment; deze vrouwen zouden het nog beter doen als ze wel voldoende slaap kregen. Zoals Ariana Huffington het op een andere TED-talk zei: “wij vrouwen zouden letterlijk onze weg naar de top slapend kunnen en moeten bereiken” (met een knipoog naar dat slapen, natuurlijk, ze bedoelt vanzelfsprekend letterlijk slapen).

Nee, ook tieners lijden verschrikkelijk onder het vroege tijdstip waarop zij moeten opstaan om op tijd op school te zijn. Ze worden dan, gedwongen, wakker uit een belangrijke slaapfase die ervoor moet zorgen dat ze beter kunnen leren, onthouden, begrijpen en functioneren. Die onderbreking van die oh zo belangrijke fase maakt dat ze hun beruchte nurksigheid, chagrijn en onbehouwen gedrag vertonen. Natuurlijk zou het fijn zijn voor al die ouders, veel docenten en anderen in hun omgeving wanneer tieners zich minder “als een tiener” zouden gedragen, maar wat veel erger is is dat zij niet de prestaties kunnen leveren die we vaak wel bij ze vermoeden: “Het komt er gewoon niet uit…!”

Is het een idee om scholen twee uur later te laten beginnen, desnoods eerst bij een paar als experiment? Wie kan daar voor zorgen? Want dan hebben al die leuke lessen en al die uitgekiende leermethodes vast veel meer effect.

Zou het daarbij niet ook strafbaar moeten worden om niet-uitgeslapen kinderen toch naar school te sturen?