95. Laat dat maar aan ons over

Hoort, hoort, zegt het voort: het onderwijs gaat weer de wereld redden! Volgens de laatste berichten moet het onderwijs vanaf nu echt de maatschappelijke ongelijkheid in Nederland gaan opheffen. Driejarige brugklassen, basisschoolleerlingen altijd op zo hoog mogelijk onderwijsniveau indelen en wat er allemaal nog meer bedacht wordt is te veel om op te noemen. En dus ben ik erg benieuwd hoe het onderwijs bij voorbeeld gaat voorkomen dat de ene 5VWO’er het ene stomme bijbaantje na het andere krijgt, op gesprek komen is genoeg om aangenomen te worden, terwijl de andere 5VWO’er geen enkele uitnodiging krijgt voor dezelfde stomme bijbaantjes omdat de achternaam anders is. Het gebeurt. Ook vandaag. Ook hier in Ganzenstad.

Heel bijzonder dat dat nog steeds gebeurt en ook erg apart dat de managers die de uitnodigingen versturen hier aan meewerken, maar nog veel intrigerender is dat het onderwijs dit gaat oplossen, als onze hooggerespecteerde onderwijsgoeroes die het allemaal zo goed weten hun zin krijgen. Wat gaan wij, docenten, daar aan doen: de achternamen van onze leerlingen veranderen, een notitie van de mentor bij de brief doen dat het echt een goede werknemer zal worden, trucs aanleren die je achternaam verhullen?

Het probleem is duidelijk; tegenwoordig is je CV de onderscheidende factor om nog een opleiding of baan te kunnen bemachtigen. Zolang je nog op school zit heb je niks om erop te zetten, tenzij je een clubje en een bijbaan hebt naast alle extra vakken die je geheel vrijwillig naast het verplichte deel doet. Dus om je te onderscheiden moet je al voor je examen vanalles “gedaan” hebben om te bewijzen dat jij goed genoeg bent om de prullenbakken te legen. En als je achternaam niet meewerkt kun je het schudden, dan komt er niks op je CV.

Misschien ligt hier een taak voor onze onvolprezen vo-stichtingen. Als zij nou eens in hun volgende enquete onder ouders van hun scholen een paar vragen over het functioneren van de mentor vervangen door vragen als “Neemt u leerlingen in dienst als ze niet Klaassen heten?” en “Kent u mensen die vinden dat vakken bijvullen het beste gedaan kan worden door de een en niet door de ander want we hebben immers keus zat?” Alle kinderen, van welke cultuur afkomstig ook en wat hun achternaam ook moge zijn, hebben het dubieuze recht om door de Albert Heins van deze tijd uitgebuit te worden, en te leren dat toetsen voorbereiden ondergeschikt is aan het bijvullen van de wc-rollen (hoe belangrijk die ook zijn) en dat werken voor een grijpstuiver een harde voorwaarde is om die onbetaalde maar zeer verantwoordelijke juristenstage te kunnen krijgen. Verantwoord, want het moet natuurlijk wel mogelijk blijven om ze er weer uit te gooien zodra je ze wettelijk wat fatsoenlijker moet gaan compenseren, wat natuurlijk veel te duur is. Hoe moet het dan met de bonussen van de miljonairs, vraag ik je! Het is een groot probleem.